Rotupohdintaa

Milla haastoi meidät kertomaan jokaisesta FCI-roduista lempparit. Tässä on varmasti koiria, joita meillä on sekä koiria jotka kiinnostavat minua hyvin paljon. Kaikkia ei varmasti koskaan tähän talouteen tule, mutta aina on hyvä haaveilla ;) Alla haastan pari henkilöä mukaan myös, käy katsomassa löytyykö oma blogisi sieltä!

FCI 1 - lammas- ja karjakoirat

Tämän ryhmän koirat ovat kyllä todella suloisia ja fiksuja, mutta eivät ole minun käyttöäni ajatellen tarpeellisia. Kuitenkin omaa silmääni miellyttävät Bordercollien ja Australianpaimenkoiran lisäksi myös Welsh Corgi Cardigan ja Welsh Corgi Pembroke, Vaikka mitään näistä roduista minulla tuskin tulee koskaan olemaan.

FCI 2 - pinserit, snautserit, molossityyppiset ja sveitsinpaimenkoirat

Tästä ryhmästä minun oli erityisen vaikea löytää mieleistä rotua, mutta jos on pakko valita, niin ottaisin Tanskalais-Ruotsalaisen pihakoiran tai Kaukasiankoiran.Tämä FCI-ryhmä ei vaan ole minua varten.

FCI 3 - terrierit

Kävin oikeastaan kaikki tämän FCI- ryhmän rodut läpi, ja löysin kaksi omaa silmää mielyttävää rotua. Ne ovat Valkoinen Länsiylämaanterrieri ja Saksanmetsästysterrieri. Itse tuskin tulen koskaan hankkimaan terrieriä.


FCI 4 - mäyräkoirat

Nyt päästään tähän tuttuun ja turvalliseen rotuun. Mäyräkoiriin kuuluvat niin sileä-, karkea kuin pitkäkarvaisetkin mäyräkoirat. Mäyräkoiria löytyy normikokosina ja pienempinä. Oma suosikkini on ehdottomasti Karkeakarvainen Mäyräkoira, vaikka tuottaahan se nyppijälleen tuskaa ;)



FCI 5 - pystykorvat ja alkukantaiset koirat

Tässä ryhmässä mulla on tosi paljon mieleisiä rotuja. Esimerkiksi Harmaa NorjanhirvikoiraJämtlanninpystykorvaMusta NorjanhirvikoiraPohjanpystykorva ja Suomenpystykorva päätyvät lempparilistalleni. 



FCI 6 - ajavat ja jäljestävät koirat

Tästäkin ryhmästä oli todella vaikeaa löytää niitä miellyttäviä rotuja, mutta kyllä se taitaa olla niin että tähän listalle pääsevät Dreeveri ja Suomenajokoira. Molemmat rodut ovat mukavia ja lepposia sekä ystävällisiä (ja minlle tuttuja).


FCI 7 - kanakoirat

Tästä ryhmästä listoilleni pääsevät vain Karkeakarvainen saksanseisoja ja Lyhytkarvainen saksanseisoja. Tämä luonteensa sekä reippautensa vuoksi. Saksanseisojat ovat vain jotenkin lähellä omaa sydäntäni.



FCI 8 - noutavat, ylösajavat ja vesikoirat

Tässä ryhmässä mulla on selvät suosikit: Labradorinnoutaja, Novascotiannoutaja ja Englanninspringerspanieli. Nämä mukavan luonteensa ja monipuolisen luonteensa takia.



FCI 9 - seura- ja kääpiökoirat

Tämän ryhmän koirarodut eivät minua kiinnosta, vähän turhan jalostettuja ja eivät miellytä omaa silmää myöskään kokonsa puolesta.

FCI 10- vinttikoirat

Tästä ryhmästä olen aina halunnut Venäjänvinttikoiran. Voisin myös ottaa Englanninvinttikoiran. En tiedä mikä näissä mua kiehtoo, varmaankin älykkyys ja vauhti.


En haasta ketään, kaikki saavat tehdä tämän haasteen mielensä mukaan! :)

Kommentit